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VILLAGE WITHOUT WORDS

Produktion / Produced by : David Kurland Productions, Rome, for ECA Italy
Regie / Directed by : David Kurland
Land/Jahr / Country/Year : 1950
Länge / Length : 12min
Sprache / Language : English
Format: 35mm, 1,37, mono, s/w

Synopsis: Wenn es einen idealtypischen Marshall Plan Film gäbe, dann käme Village without Words dem sehr nahe. Überraschender Weise nimmt in Kurlands Film das Ideal dabei die Form eines Hymnus an, einer Feier der Hilfeleistungen und des Aufschwungs. Viele der so gern für die ERP-Propaganda genutzten Mittel und Techniken fehlen in Village without Words. Stattdessen löst sich der Film von allem Dokumentarischen. Seine Bilder fügen sich zu einer Konstruktion zusammen, in dem jede einzelne Aufnahme ein Baustein für die Steigerung des Ganzen ist. Kurland verzichtet auch auf Individualisierung in einer Story, es gibt keine identifizierbaren individuellen Figuren. Er zielt nicht auf konkrete Projekte (die filmisch zu dokumentieren wären) und auch nicht auf die gut erfundene exemplarische Geschichte (die entsprechend zu inszenieren wäre). Vielmehr zielt er auf einen Film, als Symbol – nicht für dieses oder jenes Projekt, sondern für die Idee des Marshall Plans. Village without Words ist eine “Erfolgsgeschichte” par excellence. All die Versatzstücke, die in so vielen Marshall Plan Filmen auftauchen, um anhand eines möglichst genau verorteten und datierten, an identifizierbare Personen gebundenen Projektes vom Erfolg des ERP zu berichten, sind hier vorhanden. Aber in reiner Form: irgendeine Fabrik, Arbeiter, die an vielen Orten leben könnten, die Straßen und Schaufenster einer namenlosen Stadt, ein stillstehendes Karussell – das ist das Material des Films. Der erste Teil könnte den Titel “Bestandsaufnahme” tragen. Sie fällt trist aus. Eine Fabrik, heruntergekommen zur Ruine, Straßen, in denen keine Menschen mehr unterwegs sind, Schaufenster ohne Waren. Alle Räder stehen still, nur der Zerfall schreitet fort. Eine Abblende beendet diesen Teil – und die Misere. Ein Schiff läuft in den Hafen ein, ab herrscht ein einziges Vorwärtsschreiten. Das ERP-Logo prangt auf den entladenen Kisten, auf dem Zug, der sie transportiert. Arbeiter kehren in die verfallene Fabrik die zurück, setzen Maschinen instand, nehmen die Produktion wieder auf. Die Straßen beleben, die Auslagen füllen sich. Wo im ersten Teil ein Schwenk über einen verlassenen Platz auf einem Jungen endete, der dort am Brunnen ein Spielzeug-Kriegsschiff fahren ließ, dreht hier das Karussell wieder seine Runden. War anfangs nichts in Ordnung, am Ende ist alles wohl gerichtet. Village without Words ist einerseits idealtypisches, andererseits auftrumpfendes Exempel. © Rainer Rother

Description: If there is a model Marshall Plan film, then Village without Words could well be it. Kurland’s film surprisingly takes on the form of a hymn, a celebration of the aid program and the economic boom. Many of the methods and techniques which the propaganda of the “European Recovery Program” (ERP) so likes to use are not used in Village without Words. Instead, the film completely breaks away from the documentary style. Its pictures are built in such a way that each shot forms a part of the whole. Kurland does without characterization within a story and there are no identifiable individual figures. He doesn’t focus on concrete projects, which it would be possible to document cinematically, or on decent stories which could set an example, and which could be re-told in the film ac-cordingly. Rather he aims to create a film which can then act as a symbol – not for this or that project, but rather for the whole idea of the Marshall Plan. Village without Words is a true ‘success story’. All the scenery which appears in so many Marshall Plan films, in order to depict the success of a particular ERP project which is tied to a particular place, time or person, is already here. And in its purest form: some sort of factory, workers who could come from anywhere, streets and shop windows of an anonymous town, an unmoving carousel – all this is the film’s raw material. The first part of the film could well be given the title ‘Taking Stock’. Things appear to have gone badly. A ruined factory, streets empty of people, shop windows without any goods. All the wheels have stopped moving. The only thing on the march is decay. The scene of misery fades out. A ship pulls into the harbor and from this point things start moving. The ERP logo is displayed prominently on the cases being unloaded and on the train which trans-ports them. Workers return to the ruined factory, repair the machines and start up production. The streets are busy again and the shop windows fill up with goods. Whereas in the first section of the film the camera panned across an empty square onto a boy playing in the fountain with a toy boat, now the carousel is once more turning. At the beginning nothing worked, now at the end everything is back in order again. Village without Words is on the one hand idealized, but on the other a truly superior piece of work. © Rainer Rother (T.: M.F.)

Village without Words: Told only with images and music, this is the story of the revival of an Italian village where life had ground to a halt. All it takes is raw material supplied by the Marshall Plan to the local glove factory. The townspeople have work again, and an income. The baker bakes again, the shoemaker cobbles, and even the carousel on the town square is heard once more as it revolves for the children’s pleasure. Marshall Plan Filmography © 2002 Linda R. Christenson