Our History / Histories
New Cinema from Female Polish Directors
In the last ten years, a generation of female directors has stepped into the limelight in Poland who have made a name for themselves with films of their very own kind. The number of national and international awards they have won - including prizes at the Venice and Berlin film festivals - speak for themselves. Born between 1973 and 1984, Anna Jadowska, Anna Kazejak, Elwira Niewiera, Katarzyna Rosłaniec, Jagoda Szelc, Agnieszka Smoczyńska, Małgorzata Szumowska and Anna Zamecka have helped shape and in some cases reinvented contemporary Polish cinema: with feature films and documentaries, with family dramas, thrillers, chamber plays and border-crossers that consciously elude genre classification. Their films are exciting and mysterious, resolute, committed, unorthodox, funny and profound.
They are not alone in the history of Polish film. Agnieszka Holland is widely famous, in documentary and animation film Jolanta Dylewska or Izabela Plucińska have an excellent reputation. In addition to wonderful actresses, women are also omnipresent in Polish film as producers, set designers, cinematographers and editors.There are also make-up artists, set designers and costume designers. Today, women work in many creative areas of the film industry, for example Teoniki Rożynek as a film composer, Milena Fiedler and Weronika Bilska as cinematographers or Ewa Puszczyńska and Izabela Kiszka-Hoflik as producers.
Equality is an important topic in debates about the film business. This is equally true for abuse and bullying and working conditions in the film and theatre sector in general. Meanwhile, several thousand women from all areas of the film and TV industry in Poland are gathered in the informal initiative "Kobiety filmu" (Film Women). In 2018, at the Polish Film Festival in Gdynia, this initiative called for greater participation of women in the film business in a "Declaration on Gender Equality in the Film Industry".
Even five years later, the road to gender parity is still long. But things are moving forward: The festival in Gdynia recently got its first female artistic director in Joanna Lapińska, and the Krakow festival OFF CAMERA has been awarding the "Female Voice Award" for outstanding, courageous women filmmakers since May 2023 - in addition to directing, also in the categories of production, screenplay and camera.
Our series of eight films from 2012 to 2017, directed by women, held as part of the filmPOLSKA festival, shows one thing above all: Polish cinema is diverse, critical and exciting - thanks to its stories directed and documented by women. (Rainer Mende)
In den letzten zehn Jahren ist in Polen eine Generation von Regisseurinnen ins Rampenlicht getreten, die sich mit Filmen ganz eigener Art einen Namen gemacht haben. Die Anzahl der nationalen und internationalen Auszeichnungen, die sie gewonnen haben – darunter Preise bei den Filmfestivals in Venedig und Berlin – sprechen für sich. Geboren zwischen 1973 und 1984, haben Anna Jadowska, Anna Kazejak, Elwira Niewiera, Katarzyna Rosłaniec, Jagoda Szelc, Agnieszka Smoczyńska, Małgorzata Szumowska und Anna Zamecka das polnische Kino der Gegenwart mitgeprägt und zum Teil neu erfunden: mit Spiel- und Dokumentarfilmen, mit Familiendramen, Thrillern, Kammerspielen und Grenzgängern, die sich einer Genrezuordnung bewusst entziehen. Ihre Filme sind spannend und geheimnisvoll, entschlossen, engagiert, unorthodox, witzig und hintergründig.
Sie sind nicht allein in der Geschichte des polnischen Films. Weithin berühmt ist Agnieszka Holland, im Dokumentar- und Animationsfilm haben Jolanta Dylewska oder Izabela Plucińska einen exzellenten Ruf. Neben wunderbaren Schauspielerinnen sind Frauen auch als Produzentinnen, Ausstatterinnen, Kamerafrauen und Cutterinnen im polnischen Film omnipräsent. Dazu kommen Visagistinnen, Szenenbildnerinnen und Kostümdesignerinnen. Heute arbeiten Frauen in vielen kreativen Bereichen der Filmbranche, beispielsweise Teoniki Rożynek als Filmkomponistin, Milena Fiedler und Weronika Bilska als Kamerafrauen oder Ewa Puszczyńska und Izabela Kiszka-Hoflik als Produzentinnen.
Die Gleichberechtigung ist ein wichtiges Thema in den Debatten über das Filmgeschäft. Das gilt ebenso für Missbrauch und Mobbing und die Arbeitsbedingungen im Film- und Theaterbereich im Allgemeinen. Inzwischen sind in Polen einige tausend Frauen aus allen Bereichen der Film- und TV-Branche in der informellen Initiative „Kobiety filmu“ (Filmfrauen) versammelt. 2018 forderte diese beim Polnischen Filmfestival in Gdynia in einer „Deklaration zur Geschlechtergerechtigkeit in der Filmbranche“ eine stärkere Beteiligung von Frauen im Filmbusiness.
Auch fünf Jahre später ist der Weg bis zur Geschlechterparität noch weit. Doch es geht voran: Das Festival in Gdynia bekam kürzlich mit Joanna Lapińska zum ersten Mal eine künstlerische Direktorin und das Krakauer Festival OFF CAMERA verleiht seit Mai 2023 den „Female Voice Award“ für herausragende, mutige Filmfrauen – neben Regie auch in den Sparten Produktion, Drehbuch und Kamera.
Unsere im Rahmen des Festivals filmPOLSKA stattfindende Reihe von acht Filmen aus den Jahren 2012 bis 2017, die unter der Regie von Frauen entstanden, zeigt vor allem eines: Das polnische Kino ist vielfältig, kritisch und aufregend – dank seiner von Frauen inszenierten und dokumentierten Geschichten. (Rainer Mende)