Have a Nice Weekend
On a Cinema of Free Time
Sleep in? Go out to the sea or the lake? To the funfair, the soccer stadium or the club? Let yourself drift and have a drink in the evening? It's questions like these that young people in particular ask themselves at the end of their working week. At the weekend, they can pursue their passions.
For over 100 years, cinema has been telling the story of how people leave their everyday lives and routines behind them between Friday and Sunday evenings, how they seek time out and conquer free spaces. Cinema draws on a variety of genres, ranging from light-hearted comedies and committed social dramas to form-seeking experimental films. Many films also make use of documentary forms and portray their protagonists as types, as representatives of a certain era, country or class.
Beginning in the 1920s, the European and American films in the retrospective "Have a Nice Weekend! On a Cinema of Free Time" explore the very different (free) times of their protagonists at the weekend. The exhilaration of Saturday evening is often followed by disillusionment on Sunday. But sometimes you also have to work at the weekend, be it in the garden or at your part-time job. The film series brings together diverse images of society and asks what value is placed on free time today.
The retrospective "Have a Nice Weekend! On a Cinema of Free Time" was curated by Mathias Barkhausen, who works as an assistant curator at Zeughauskino.

Ausschlafen? Raus ans Meer oder zum Badesee? Auf den Rummel, ins Fußballstadion oder in den Club? Sich treiben lassen und abends einen über den Durst trinken? Es sind Fragen wie diese, die sich vor allem junge Leute am Ende ihrer Arbeitswoche stellen. Am Wochenende können sie ihren Leidenschaften nachgehen.
Das Kino erzählt seit über 100 Jahren davon, wie Menschen zwischen Freitag- und Sonntagabend ihren Alltag und Trott hinter sich lassen, wie sie eine Auszeit suchen und sich Freiräume erobern. Dabei greift das Kino auf eine Vielzahl von Genres zurück, die von der heiteren Komödie und dem engagierten Sozialdrama bis zum formsuchenden Experimentalfilm reichen. Viele Filme bedienen sich zudem dokumentarischer Formen und stellen ihre Protagonisten dar als Typus, als Vertreter eines bestimmten Zeitgefühls, eines Landes oder einer Klasse.
Beginnend in den 1920er Jahren, ergründen die europäischen und amerikanischen Filme der Retrospektive Schönes Wochenende. Kinematographie einer Auszeit die ganz verschiedenen (Frei-)Zeiten ihrer Protagonisten am Wochenende. Dem Rausch des Samstagabends folgt oft die Ernüchterung am Sonntag. Doch mitunter muss auch am Wochenende gearbeitet werden, sei es im Garten oder im Nebenjob. Die Filmreihe versammelt diverse Gesellschaftsbilder, und sie fragt danach, welchen Stellenwert freie Zeit heute hat. (Mathias Barkhausen)
Schönes Wochenende. Kinematographie einer Auszeit wurde kuratiert von Mathias Barkhausen, der wissenschaftlicher Volontär des Zeughauskinos ist.